Wizyta Gimnazjalistów w Budapeszcie

Katarzyna Musz

W dniach od 31.03 do 06.04 grupa młodzieży z naszej szkoły: Anna Jeniec, Bartłomiej Kanas, Kamila Przygrodzka, Katarzyna Zielańska, Martyna Bernard z klasy 3ga oraz Kinga Krawczyk, Paulina Piotrowska i Zofia Krzep z klasy 2gb wraz z opiekunami Gabrielą Szocik, Stanisławą Zawadzką i  Katarzyną Musz przebywała w Budapeszcie z wizytą w dwóch szkołach partnerskich w ramach Wielostronnego Partnerskiego Projektu Comenius „Europe in motion” .

W czasie pobytu młodzież pracowała w grupach międzynarodowych, zajmując się tematyką dyskryminacji mniejszości etnicznych, sytuacją migrantów na Węgrzech oraz losami ludności węgierskiej, która na mocy postanowień traktatu w Trianon z 1920 roku została zmuszona do życia poza granicami swojego kraju.

Oprócz warsztatów, spotkań z imigrantami, które odbyły się w szkole, zwiedzaliśmy miasto, koncentrując się na miejscach związanych z życiem i losami imigrantów różnych nacji. Podczas wizyty w wiosce romskiej Sajokaza mieliśmy okazję bliższego poznania kultury, warunków codziennego życia i sytuacji węgierskich Romów. Wspólne zajęcia artystyczne, sportowe i matematyczne w miejscowej szkole pozwoliły nam wszystkim na konfrontację stereotypów z rzeczywistością.

Młodzież integrowała się nie tylko wspólnie pracując, ale także zwiedzając miasto i podziwiając jego uroki podczas rejsu po Dunaju. Uczniowie i nauczyciele łatwo znaleźli wspólny język, czemu sprzyjała serdeczna atmosfera i gościnność gospodarzy.

Wyjechaliśmy bogatsi o nowe przyjaźnie i doświadczenia. :-)

Oto opinie naszych uczniów po wizycie w Budapeszcie:

Kinga Krawczyk, Paulina Piotrowska, Zosia Krzep (2gb):

Wzięłyśmy udział w międzynarodowej wymianie uczniowskiej. Wymiana ta odbyła się między 6 szkołami: holenderską, niemiecką, turecką, polską i dwiema węgierskimi. Pojechałyśmy do Budapesztu, stolicy Węgier. Poznałyśmy tam wielu wspaniałych ludzi, z którymi porozumiewałyśmy w języku angielskim. Ku naszemu zdziwieniu, uczniowie z Turcji nie przyjechali ubrani w turbany i suknie. Wszyscy uczestnicy okazali się równi sobie, a czas spędzony z nimi na pewno nie był czasem straconym. Zwiedzenie całego Budapesztu w 7 dni okazało się niemożliwe, ponieważ jest to naprawdę wielkie i piękne miasto, które mieści w sobie wiele zbytków. Najbardziej podobała nam się budowla parlamentu, która wyglądem przypominała starodawny pałac. Podczas nocnego rejsu statkiem po Dunaju podziwiałyśmy przepięknie oświetlone miasto.Najlepiej dogadywaliśmy się z uczniami szkoły niemieckiej i tureckiej, ponieważ byli oni bardzo otwarci na ludzi. Uczniowie szkoły holenderskiej okazali się również w porządku, ale dało się zauważyć, że mieli ogromne poczucie własnej wartości. Z Niemcami próbowałyśmy porozumieć się w języku niemieckim, udało nam się to po części, aczkolwiek musieli oni mówić dużo wolniej. Podczas wycieczki do wioski Romów (Sajokaza), pozbyłyśmy się wielu stereotypów. Okazali się oni przesympatycznymi i bardzo utalentowanymi osobami. Ku naszej radości, z niektórymi z nich mogliśmy porozumieć się w naszym ojczystym języku. Podczas śpiewania nauczyłyśmy się kilku piosenek i romskich słów. Ta przygoda była niezapomniana i mamy nadzieję, że utrzymamy kontakt z naszymi nowymi przyjaciółmi.

Kasia Zielańska, Ania Jeniec, Kamila Przygrodzka, Martyna Bernard i Bartek Kanas (3ga):

Our trip to Budapest started on 31st March. We were very nervous and stressed before this journey but when we arrived, we saw that our host families were very friendly and kind. During these days we took part in many workshops, had a chance to talk to immigrants from different countries and we could get to know each other better. We visited a lot of beautiful and interesting places, for example Buda Castle, Citadella and the Parliament. We also visited a Roma village. We tried to understand their difficult situation – they don’t have their own country, they are unemployed and haven’t got any money. We were singing, painting and playing sports together with the Romani people. We also gave them some gifts brought from Poland.

In our free time we were learning about Hungarian traditions and meeting new friends. We spent a wonderful week and met some awesome people there. It was a good decision to take part in the Comenius project. If we have a chance, we’ll take part in a project like this again.