Zajęcia z anatomii człowieka na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Zabrzu.
Jolanta Posacka
Kolejny raz byliśmy gośćmi doc. Marka Kucharzewskiego i dr Jacka Kosiewicza. Uczniowie trzecich klas biologiczno-chemicznych w trakcie zajęć praktycznych mieli możliwość poznać zakamarki ludzkiego ciała. Nie ma skuteczniejszej metody powtórzenia i utrwalenia wiedzy z książki czy z lekcji niż zobaczenie, dotknięcie prawdziwych narządów, pochodzących z organizmu człowieka. Połączenie organów tworzących układy, zobaczenie przekrojów, zaglądanie do środka serca czy mózgu to zwykle przywilej studentów medycyny, ale dzięki współpracy z Akademią Medyczną w Zabrzu również nasz. Tylko na tych spotkaniach można się dowiedzieć który z narządów ma kształt głowy cukru, a który przeciętego jajka na twardo, tylko tu można zobaczyć: drzewo oskrzelowe, piramidy nerki i robaka móżdżku, mocowanie kości gnykowej, położenie ścięgien i mięśni w kończynie. Spotkanie to, jak co roku, było dla nas bogatym doświadczeniem i niezastąpioną formą powtórki przed egzaminem maturalnym.
czwartek, 14 listopada 2019 00:00 | | |
Uniwersytet Licealisty
Tomasz Miciak, 2B
Sześcioro uczniów, godziny wykładów i ćwiczeń oraz wiele niezapomnianych wrażeń, które z pewnością zapadną nam w pamięci na długie lata. Wszystko to sprowadza się do wspólnego mianownika jakim jest Uniwersytet Licealisty, czyli zajęcia przygotowane przez Śląski Uniwersytet Medyczny z myślą o licealistach, którzy zastanawiają się nad podjęciem studiów na kierunkach medycznych lub farmaceutycznych.
Jesteśmy już po zajęciach na pierwszej z kilku katedr, które musimy zaliczyć, aby być dopuszczonym do egzaminu końcowego mającego wpływ na proces rekrutacji na ŚUM w niedalekiej przyszłości. Uczęszczaliśmy na katedrę chemii, podczas której wysłuchaliśmy trzech ciekawych wykładów, które wymagały od nas pełnego skupienia. Pracowaliśmy w nowoczesnym laboratorium chemicznym Uniwersytetu Medycznego w Zabrzu, a co najważniejsze odpowiedzieliśmy sobie na kilka najbardziej nurtujących nas pytania: Jak to będzie? Czy damy radę? Pierwszy stres i wątpliwości minęły i jak się później okazało naszym jedynym i największym zmartwieniem było to czym mamy fartuchy na ćwiczenia. Wszyscy zgodnie stwierdziliśmy, że dzięki tym zajęciom choć raz w tygodniu możemy przez parę godzin poczuć się jak studenci. Będąc na Inauguracji Roku Akademickiego, wymieniając się z nimi salami, w których prowadzone są zajęcia, pracując w laboratorium do których mają dostęp. Inauguracja odbyła się w Centrum Symulacji Medycznej w Zabrzu, każdy z nas otrzymał swój indeks, mogliśmy również wysłuchać wykładu"Tajemniczy ogród. O dziedziczeniu traumy" wygłoszonego przez Prof. dr hab. Jadwigę Jośko-Ochojską. Na zakończenie zwiedziliśmy cale centrum, oglądaliśmy pomieszczenia imitujące sale szpitalne, sale operacyjne czy pomieszczenie, w którym znajduje się karetka pogotowia lub dziesiątki stołów dentystycznych. Centrum naprawdę zrobiło na nas ogromne wrażenie, bardzo cieszyliśmy się, że mogliśmy je zwiedzić.
Jestem pewien, że uczniowie klas 2b i 2d naszego liceum, ja i moi koledzy: Karolina, Adam, Emilka, Julia i Agnieszka z niecierpliwością czekają na dalszą część zajęć. , gdyż nie od dziś wiadomo, że “apetyt rośnie w miarę jedzenia”, tak też jest i w naszym przypadku.
piątek, 15 marca 2019 00:00 | | |
Medycyna niekonwencjonalna - wykład
Angelika Banaś kl. 3B
27 lutego uczniowie klas biologiczno- chemicznych mieli przyjemność uczestniczyć w wykładzie na temat medycyny niekonwencjonalnej, która ostatnimi czasy jest wyjątkowo głośnym i popularnym tematem. W przeciwieństwie jednak do wielu fałszywych informacji podawanych w mediach, wiedza przekazana nam przez wykładowcę, absolwenta naszego liceum - pana Macieja Borowieckiego, była rzetelna i potwierdzona wieloma badaniami naukowymi oraz wiedzą zdobytą na studiach medycznych. Dowiedzieliśmy się jak działa placebo oraz na jakiej zasadzie wykonuje się leki homeopatyczne. Poznaliśmy historię szczepień, których naprawdę nie trzeba się bać ;). Wytłumaczono nam również skąd wzięło się wiele mitów na temat medycyny klasycznej oraz dlaczego ludzie sięgają po niekonwencjonalne metody leczenia. Na koniec wykładu zostaliśmy zachęceni do rejestracji w DKMS aby zostając dawcami szpiku kostnego do przeszczepów mieć szansę uratować komuś życie.
piątek, 02 marca 2018 09:38 | | |
Zajęcia w prosektorium
Dominika Limanówka
W środę 21 lutego maturzyści z klas o profilu biol-chem pod opieką pani Jolanty Posackiej oraz pana Jarosława Kuczmy udali się na Śląski Uniwersytet Medyczny w Zabrzu. Dzięki uprzejmości dr. doc. n. med. Marka Kucharzewskiego mieliśmy tam okazję poznać anatomię człowieka jak prawdziwi studenci medycyny - w prosektorium. Nasze zajęcia poprowadził dr n. med. Jacek Kosiewicz. Dowiedzieliśmy się, że ciało człowieka wcale nie wygląda jak na kolorowych obrazkach podręcznika czy atlasu, lecz jest niewyobrażalnie skomplikowaną strukturą, którą przyszli lekarze muszą poznać w najdrobniejszych szczegółach. Tego i tak trudnego zadania nie ułatwia unoszący się zapach formaliny, którego drażniące właściwości doprowadziły niektórych z nas do łez. Było to jednak bardzo cenne doświadczenie oraz świetna powtórka z anatomii przed nieuchronnie zbliżającą się maturą.
środa, 22 czerwca 2016 07:48 | | |
Tajemniczy świat komórek
Marta Kornalewska
W dniach 6 i 8 czerwca klasy 2b i 2 d miały niepowtarzalną okazję wraz z panią profesor Jolantą Posacką uczestniczyć w zajęciach na terenie Katedry Histopatologii Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Zabrzu. Podczas zajęć mieliśmy okazję zetknąć się ze obszarem wiedzy, który jest zamknięty dla większości naszych rówieśników.
Początek spotkania w całości prowadziła goszcząca nas pani prof. dr hab. Bogna Drozdzowska. Wykład, w którym mieliśmy okazję uczestniczyć wprowadził nas w świat komórek ich prawidłowych i zniekształconych form. Fotografie tkanek nowotworowych były niczym wobec badania śródoperacyjnego płuca, które obserwowała jedna z klas. Świadomość, że na naszych oczach decydują się losy zabiegu wywołała dreszczyk emocji. Wizyta w pokoju pobierania próbek do badań pozwoliła z bliska przyjrzeć się pracy histopatologa i zerknąć na procedury pobrania, które są jednolite dla całego świata medycznego. Każdy z nas mógł z bliska zobaczyć jak wygląda płuco, nerka czy jądro z guzem nowotworowym, mogliśmy wziąć te narządy do ręki i pod czujnym okiem prowadzącej się im przyjrzeć.
Kolejnym etapem naszej wyprawy było poznanie technik przygotowywania preparatów mikroskopowych, ich barwienia i skrawania, niektórzy z nas próbowali nawet kroić na ultramikrotomie parafinowe bloczki (podobno szło im bardzo dobrze jak na pierwszy raz). Widzieliśmy procedury immunologicznego diagnozowania zmian nowotworowych oraz skaner przeznaczony do obserwacji, obróbki i przesyłania obrazów tkankowych.
Pouczające doświadczenie, głowa z mnóstwem informacji i serca pełne emocji to wszystko co wynieśliśmy z zajęć na terenie Katedry. Z całą pewnością wiemy, że jesteśmy na początku drogi poznawczej i tak jak wprowadzająca nas w tajemniczy świat komórek Pani profesor Bogna Drozdzowska wiemy że biologia i medycyna nigdy nie pozwala powiedzieć, że wiemy wszystko i osiągnęliśmy cel.